Vandaag hebben we de kans om Marije, de Brillenstylist, te interviewen. Marije heeft een unieke methodiek ontwikkeld waarmee optiekmedewerkers hun verkoop kunnen verbeteren en effectiever kunnen werken waarmee ze meer klanten kunnen adviseren op een dag. En het beste nieuws? Sinds kort is de training om met deze methodiek te werken ook online beschikbaar! Bij We All Match geloven we dat het trainen van medewerkers essentieel is voor het succes van elke optiekzaak. Dit gesprek biedt waardevolle tips die je direct kunt toepassen in je verkoopstrategie.

Marije, kun je ons vertellen wie je bent en wat je drijft in je werk als Brillenstylist?

Hilde wat ontzettend leuk dat je me vraagt voor dit interview. Ik ben opticien en imagostylist. Jaren heb ik in verschillende optiekzaken gewerkt en heb een optiekzaak in West – Afrika (Benin) geopend en daar locale mensen getraind om ogen te meten, glazen te slijpen en om de zaak te runnen. Na mijn terugkomst in Nederland werkte ik in de optiek en wilde beter worden in mijn vak en was opzoek naar trainingen. Verkoop en briladvies vond ik het leukste onderdeel in de winkel, tijdens de optiekopleiding was dit maar een klein onderdeel en naast producttrainingen of salestrainingen was er geen aanbod. De ambacht van het optiekvak vind ik prachtig, verkoop is een ondergeschoven kindje. En door mijn zoektocht is “de Brillenstylist” ontstaan. Alles wat ik ontwikkel is gericht op de verkoop en advies naar een hoger niveau te brengen waarmee opticiens hun omzet kunnen verhogen.

Wat heeft je geïnspireerd om een training te ontwikkelen voor optiekmedewerkers?

De meeste opticiens werken met de nieuwste technologie als het bijvoorbeeld gaat om oogmetingen en glazen. Voor elk onderdeel binnen de optiek werk je met protocollen behalve de verkoop, dit onderdeel is een ondergeschoven kindje. briladviezen worden nog steeds intuïtief gegeven. “Dat maakt het verkoopproces tijdrovend”. Ik wilde beter worden in de verkoop en advies en er waren geen trainingen speciaal voor de optiek. Ik heb toen mijn kennis van optiek en imagostyling gecombineerd en zo zelf een kleur- en stijltrainingen ontwikkeld, speciaal voor de optiekbranche. Dit was niet volledig en compleet, opticiens gingen na een tijdje geen kleur- en stijladviezen geven omdat dit teveel tijd kost. En zo heb ik een methodiek ontwikkeld die je kunt vergelijken met de refractie, je doorloopt een protocol en in 4 stappen neem jij je klant mee in de zoektocht naar de juiste bril of brillen. Met professionele tools kan nu elk briladvies efficiënt onderbouwd worden.

Hoe kunnen kleur- en stijladviezen bijdragen aan de verkoop in een optiekzaak?

Kleur- en stijladviezen wordt vaak negatief op gereageerd door opticiens. Ze zeggen niets met kleurtjes of gevoel voor stijl te hebben. Dit dekt ook niet de lading. Met het 4 stappen briladvies werk je met een protocol en als je de stappen doorloopt (op je eigenwijze en stijl) komen je klanten er sneller achter welke bril goed staat, je klant is verrast door de brilkeuze maar ook hoe snel ze de juiste keuze hebben gemaakt. Je kunt met deze werkwijze meer klanten op een dag adviseren en daarmee groeit voor elke zaak de omzet.
Je maakt de klantreis compleet te maken met een onderbouwd briladvies blijft weg bij de intuïtieve briladviezen.

Wat zijn enkele praktische tips die je kunt delen voor optiekmedewerkers om hun verkooptechnieken te verbeteren?

Het meest belangrijk in de verkoop is luisteren, de juiste vragen en oprecht geïnteresseerd zijn in je klant. Praktische tip, doe eerst een anamnese waarmee jij erachter komt wat de wensen van je klant zijn voor een nieuwe bril. Daarmee krijg je zoveel antwoorden en als je die verwerkt in je briladvies hoef jij minder hard te werken. Vergelijk het met een oogmeting, hier start je ook nooit mee voordat je een anamnese hebt gedaan.

Wat kunnen deelnemers verwachten van jouw training en hoe kunnen ze zich inschrijven?

Opticiens en/of verkoopmedewerkers die de training – Het 4 stappen briladvies volgen leren in korte tutorials waarin theorie en opdrachten elkaar afwisselen, hoe je de klantreis compleet kunnen maken. In de training leren ze klanten mee te nemen in een helder gedefinieerd proces van vier stappen. Door deze vier stappen en deze te combineren met een gedegen anamnese, komen ze uit bij de perfecte bril. Klanten zien direct wat een montuur met hun uitstraling doet en is een brilkeuze sneller gemaakt.”

We willen Marije hartelijk bedanken voor het delen van haar inzichten en waardevolle tips. Haar training biedt een geweldige kans voor optiekmedewerkers hun verkoopvaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Ben je geïnteresseerd in het verbeteren van je verkooptechnieken? Kijk dan zeker naar Marije’s training die nu online beschikbaar is.

U kunt haar bezoeken tijden het Belgoptic.be Update event op 13 januari in Louvain la Neuve.

Voor meer informatie over hoe je jouw onderneming kunt versterken, bezoek www.weallmatch.be/eyematch . Blijf op de hoogte van meer waardevolle inzichten en tips!


Vriendelijke Groeten,
Hilde

We all match, Eyematch, Farmamatch

HQ CommV, De Merodelei 138, 2300 Turnhout, BE0765378104